Kampagne kopierer L&F-logo og navn

En kampagne, der kopierer Landbrug & Fødevarers logo og øvrige udtryk, og som brander sig på at være landbrugets interesseorganisation, kører på sociale medier og i bybilledet i større byer. Vi følger kampagnen nøje og er særligt opmærksomme på situationer, hvor befolkningen bliver vildledt til at tro, at kampagnen stammer fra L&F.

Hvad betyder det for mig som landmand?

  • En kampagne udgiver sig for at være L&F på sociale medier og i bybillet. L&F følger kampagnen nøje, har udtalt sig til medier og er i kontakt med sociale medier om problematikken.

 

Den Grønne Ungdomsbevægelse kører kampagne med afsendernavnet ’Fødebrug & Landvarer’. Her bruger de en version af Landbrug & Fødevarers karakteristiske logo, som til forveksling ligner det rigtige. De har oprettet en hjemmeside, der har tydelige referencer til L&F’s hjemmeside. Derudover har de på X, tidligere Twitter, oprettet profilen ”Madkammeret” som pendant til L&F’s officielle profil på X, der går under navnet ”Spisekammeret.” Det samme gælder andre sociale medier, lige som de også har uddelt flyers og ophængt plakater i København og Aarhus.

Herfra udkommer organisationen med budskaber, der skal forestille at ligne L&F som afsender. Ved første øjekast kan det være svært at se forskel, og vi har da også fået henvendelser fra eksterne om ulovlig placering af plakater. Flere har også spurgt, om vi er afsender på budskaberne.

Den forplumring af den demokratiske samtale er der problemer nok med i samfundet i forvejen. Vi er i kontakt med de relevante sociale medier om problematikken. Vi overvejer eventuelle juridiske muligheder.

Flere medier har henvendt sig om sagen. Vi har sendt et citat til dem med denne ordlyd:

– Set fra et kommunikationsperspektiv er det et klassisk greb at hacke et logo, og vi har tidligere set andre gøre det samme. Det tager vi med ro. Men vi er naturligvis opmærksomme på kampagnen – og om der skulle opstå situationer, hvor offentligheden bliver vildledt til at tro, at Landbrug & Fødevarer er afsender.

– Et flertal af danskerne ser positivt på vores erhverv, og det skyldes formentlig, at vores medlemmer hver eneste dag påtager sig et ansvar for de positive forandringer. Der prioriterer vi ressourcerne. Et stærkt dansk landbrug er en væsentlig del af løsningen, når vi i fremtiden skal producere endnu mere klimaeffektive fødevarer til en stadigt voksende befolkning. Derfor har vi fremlagt en klimaplan, der indeholder konkrete teknologier og virkemidler, som kan bringe os i mål med Danmarks klimaambitioner – og samtidig gøre en mærkbar forskel for klimaet globalt. Den vil vi gerne opfordre alle interesserede til at læse.

Landbrug & Fødevarer fortsætter med at følge kampagnen nøje og overvejer konstant vores næste skridt.

 

Kilde: Landbrug & Fødevarer